Ofiary Titanica – „tylko” sześciu ludzi ?

3
9951
Źródło: Ferrari Press Agency / Titanic Honor and Glory / East News

14 kwietnia 1912 r o godzinie 11.40 płynący z Wielkiej Brytanii do Nowego Jorku Tytanic zderzył się z górą lodową. W nie całe trzy godziny później, luksusowy liniowiec był już na dnie oceanu prawie 4 km pod powierzchnią wody. Historia dobrze znana współczesnym za sprawą filmu Jamesa Camerona – drugiego na liście najbardziej kasowych filmów w historii kina.

No dobrze. Dlaczego tytuł artykułu mówi o sześciu ofiarach? Wiemy, że podczas budowy Titanica zginęło właśnie 6 osób, a 274 zostało mniej lub bardziej rannych. W takim razie co z ofiarami po zderzeniu z górą lodową? Zginęło przecież 1500 ludzi. Tylko czy na pewno doszło do zatonięcia Titanica ? Może był to inny statek, który mógł jedynie nazywać się… Titanic? Drogi czytelniku, nie zwariowałem. Chciałbym przedstawić Ci jedynie jedną z teorii jak doszło do najbardziej znanej katastrofy.

Titanic był jednym z trzech siostrzanych, niemal identycznych liniowców. Dwie pozostałe jednostki to Olimpic oraz Britannic. Pierwszym, który wypłynął ze stoczni był Olimpic i już w niedługim czasie, z „własnej” winy, zderzył się z brytyjskim krążownikiem HMS „Hawke”. Zniszczenia były na tyle poważne, że Olimpic został skierowany do remontu, a ustawiono go właśnie obok Titanica – który był już na ukończeniu. To była katastrofa dla firmy White Star Line. Nie otrzymała zwrotu z ubezpieczenia (wypadek z powodu błędu obsługi Olimpica) utraciła zyski wyłączenia liniowca z użytku, ale także musiała spowolnić prace nad Titanickiem, który musiał ustąpić miejsca uszkodzonej jednostce w suchym doku. Firma White Star Line nie miała wystarczającej ilości środków finansowych na równoczesną naprawę Olympica i dokończenie budowy Titanica. Jest zatem pewna teoria, potwierdzona panującymi wówczas plotkami, o zamianie nazw statków i detali je odróżniających. W ten sposób wadliwy Olympic stał się nowoczesnym i niezatapialnym Titanickiem. Następnym krokiem było ubezpieczenie o dwukrotnie większą wartość Tytanica, czyli zmienionego właściwie Olimpica.

 

„Po wypadku suma ubezpieczenia była wypłacona bezzwłocznie właścicielowi statku – firmie White Star Line. Polisa ubezpieczeniowa obejmowała po stronie gwaranta (ubezpieczyciela) 7 dużych zakładów ubezpieczeniowych, które razem wypłaciły 380 000 funtów (38% całości udziałów w ubezpieczeniu). Pozostałe 62% (620 000 funtów) pochodziło od ponad 70 różnych mniejszych towarzystw ubezpieczeniowych lub tzw. małych udziałowców … przy okazji, warto podkreślić, że mówimy tylko o ubezpieczeniu statku: kadłubie i maszynerii. „(1)

Czy rzeczywiście firma White Star Line byłaby zdolna do realizacji takiego planu?
Właścicielem White Star Line była firma International Mercantile Marine należąca do bankiera JP Morgana, który miał zarezerwowany bilet oraz prywatną kajutę na Tytanicu, jednak w ostatniej chwili, z powodu choroby odwołał swój rejs. Jego przyjaciel, Milton Hersey, również anulował w ostatniej chwili swoją podróż, niedoszły pasażer Tytanica został właścicielem giganta spożywczego, koncernu Hersey.(2) Kim był właściwie JP Morgan? Jako jeden z najbogatszych swego czasu ludzi na świecie, rozdawał karty podczas paniki finansowej z roku 1907 – czym wzbudził sobie podziw i szacunek europejskiego bankiera Nathana Rothschilda – w następstwie tej paniki powołano później FED. Wikipedia podaje jeszcze jedną ciekawą historię : ” Pisarz F. William Engdahl napisał, że Morgan swoją karierę rozpoczął w wieku 24 lat poprzez wykup zepsutych karabinów od armii w czasie wojny secesyjnej. Na jego rozkaz kupiono potajemnie 5000 karabinów za cenę 3,5 dolara od sztuki w arsenale w Nowym Jorku. John Pierpont Morgan sprzedawał następnie wadliwe karabiny jako nowe, w idealnym stanie za cenę 22 dolarów od sztuki, w siedzibie armii w St. Louis.” (3). W odczytanym po śmierci testamencie JP Morgana istniał zapis mówiący, że 81 procent jego majątku stanowią aktywa należące do rodziny Rothschild.

W katastrofie zginęło trzech bankierów: Isa Strauss, Jacob Astor i Benjamin Guggenheim – przeciwnicy FED, bankowości centralnej w USA, utworzonego przez Rockefellera i Rothschilda. Bank Rezerw Federalnych, prywatny bank centralny emitujący amerykańskiego dolara powstał w grudniu 1913 roku, rok po zatonięciu Tytanica. Przypadek?

 

Źródła :

(1) http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=43121:titanic-i-100-ubezpieczycieli&catid=122&Itemid=153
(2) http://wolna-polska.pl/wiadomosci/zatopienie-tytanica-powstanie-banku-rezerw-federalnych-2016-03
(3) https://pl.m.wikipedia.org/wiki/John_Pierpont_Morgan#Praca

Pozostałe źródła:
https://www.tygodnikprzeglad.pl/titanic-naprawde-zatonal
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Statki_typu_Olympic
http://www.smartage.pl/pechowe-giganty-olympic-titanic-i-britannic/4
http://legendtitanic.blogspot.com/p/dane-techniczne.html?m=1
http://niepoprawni.pl/blog/romuald-kalwa/czy-titanic-nigdy-nie-zatonal

 

========================================================

Niniejszy artykuł stanowi twórczość czytelnika. Redakcja w imię pluralizmu i obiektywizmu publikuje treści czytelników niezależnie od tego czy się z nimi zgadza czy nie, a ocenę pozostawia czytającym.

========================================================

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here